Change Management Finance

Jeroen • 31 maart 2016

Strategische besturing inrichten t.b.v. inzichten in een dynamische telecom markt

Jeroen werd gevraagd door KPN om te helpen cross-functionele product rapportages op te zetten. Hierbij moet men denken aan strategisch gestuurde rapportages. Doordat de telecom markt zich steeds veranderd en al jaren steeds meer focus legt op totaal oplossingen, is inzicht in deze bewegingen belangrijk voor de strategische besturing en bepalen van aandeelhouderswaarde.


Zo worden tegenwoordig zo veel mogelijk telecom producten gebundeld in pakketten verkocht, waarbij men kortingen geeft op gebundelde producten. Op die manier creëert men een soort van lock-in naar één merk. Bij het wisselen naar een andere provider van één van de gebundelde producten zal leiden tot het verlies van kortingen en gratis producten, wat het behouden van alle producten bij deze provider minder aantrekkelijk maakt. Maar het werkt dus ook de andere kant op, want klanten zullen minder snel geneigd zijn om dus voor een van de gebundelde producten van provider te wijzigen.


Met die wetenschap is het uiteraard belangrijk om te weten hoeveel klanten wat voor combinaties van producten afnemen om o.a. te kunnen bepalen hoe sterk de lock-in is. Dat gebeurt met name door te kijken naar de saturatie van producten per huishouden, binnen KPN ook wel pakketsturing genoemd. Hiervoor is het natuurlijk belangrijk om je data huishouding per segment op orde te hebben en anders te brengen en zo veel mogelijk te standaardiseren. Door standaardiseren is onderlinge vergelijking mogelijk, hiervoor zijn eenduidige definities van belang.


Het stopt echter natuurlijk niet bij het tellen van producten per huishouden, maar omzet per huishouden om uiteindelijk ook winstgevendheid te kunnen bepalen is uiteraard ook niet onbelangrijk.


Hiervoor was Jeroen dus binnen KPN verantwoordelijk om deze inzichten voor de consumenten markt op te zetten, voor alle merken en alle producten in het consumenten portfolio. Hiervoor heeft hij met diverse data analysten en scientists uit de verschillende segmenten en merken gewerkt, om de vele verschillende bronsystemen te standaardiseren in een rapportage tool om deze inzichten mogelijk te maken.

door Jeroen 26 januari 2022
Change Management in continu veranderende omgeving
Change Manager IFRS 15 Implementatie
door duda-wsm 31 december 2018
IFRS 15: "Niet omdat het kan, maar omdat het moet."
door Jeroen 31 december 2016
Adviesvaardigheden en zelfsturende organisaties
Meer posts
Share by: